Affaldsordning i kolonihaver
I henhold til Odense Kommunes regulativ for husholdningsaffald skal den enkelte kolonihaveforening være tilmeldt renovation hele året.
Model for opkrævning af renovationsgebyret
Samtidig er der vedtaget en model for opkrævning af renovationsgebyret. I gebyrstrukturen skal alle grundejere betale:
- et grundgebyr, som fastsættes efter boligtype
- restaffaldsgebyr, som fastsættes efter størrelsen på beholderen til restaffald.
Et enfamilieshus skal betale det fulde grundgebyr, mens øvrige boligtyper betaler et reduceret grundgebyr. Et enkelt havelod i en kolonihaveforening betaler grundgebyret gange med en faktor 0,1.
Grundgebyret dækker brug af genbrugsstationerne, ordning for storskrald, farligt affald, småt elektronik samt afhentning af glas, metal, papir og småt pap samt plast og mad- & drikkekartoner.
Fælles løsning
Alle beholdere skal være tilmeldt igennem kolonihaveforeningen og skal på tømningsdagen befinde sig på det fælles afhentningssted, der er aftalt med Odense Renovation.
Opkrævning af gebyr foregår samlet for hver enkelt haveforening. Fakturaen sendes til foreningens mailadresse.
Hvis der er enkelte havelodder, der ønsker egen beholder, skal beholderen være tilmeldt via kolonihaveforeningen og vil blive opkrævet via den fælles regning - foreningen står selv for den interne afregning. Hvis man ønsker sin egen beholder aftales det med foreningsformanden.
Storskrald
Kolonihaveforeninger kan ligesom alle borgere i Odense Kommune bestille afhentning af storskrald. Bestilling sker ved henvendelse til Odense Renovations kundeservice via kundeservice@odenserenovation.dk. Vær opmærksom på, at der kan forekomme ventetid, og storskraldsbilen også er ferielukket i nogle uger i løbet af sommeren - se mere her.
Har du spørgsmål eller øvrige henvendelser, så kontakt Odense Renovations afdeling for Affald og Ressourcer via aor@odenserenovation.dk