Affaldsordning i Odense

Læs her om affaldsordningen i Odense Kommune.

Typiske spørgsmål

Affaldsordning i Odense Kommune

Alle borgere i Odense kommune får hentet madaffald, restaffald, papir & småt pap, glas & metal samt plast og mad- & drikkekartoner ved husstanden. 

Hvorfor skal glas & metal sorteres sammen?

Glas og metal afleveres sammen i affaldsbeholderen. Derved slipper borgeren for at have en særskilt beholder til glas og en særskilt beholder til metal. Efterfølgende sorteres glas og metal fra hinanden på et sorteringsanlæg.

Hvorfor skal papir & småt pap sorteres sammen?

Papir & småt pap skal - ligesom glas & metal - sorteres sammen i affaldsbeholderen. Derved slipper borgeren for at have en særskilt beholder til papir og en særskilt beholder til småt pap. Papir & småt pap sorteres fra hinanden på et sorteringsanlæg.

Hvor rent skal affaldet være?

Glas- og metalemballagerne skal være tømt for indhold og skrabet rene.

Papir & småt pap skal være tørt og rent. Papir & pap må ikke indeholde madrester, det gør det uegnet til genbrug.

 

Plast og mad- & drikkekartoner skal være tømt for indhold og/eller skrabet rent.

Hvad gør jeg, når jeg løber tør for grønne poser?

For husstande med 2-hjulsbeholdere
For husstande med 2-hjulsbeholdere bindes en pose om håndtaget på beholderen, så lægger skraldemanden nye poser ovenpå beholderen.

Hvis skraldemanden ikke lægger en ny rulle poser til dig, er det fordi han er løbet tør for poser  denne dag. Lad bare posen hænge på beholderen, så får du en rulle næste gang. 

Du er også velkommen til at hente en rulle på din nærmeste genbrugsstation.



For husstande med fællesbeholdere

Vicevært eller repræsentant for boligerne bestiller poser på mit.odenserenovation.dk

Du er også velkommen til, at hente en rulle på din nærmeste genbrugsstation.

 

 

Er du løbet tør for grønne poser, må du gerne i mellemtiden benytte dig af almindelige affaldsposer til sortering af madaffald. 



Min beholder er ikke blevet tømt - hvad gør jeg?

Hvis vi af en eller anden grund har glemt at tømme din beholder, selvom du har sat den frem til tømning, kan du henvende dig til vores Kundeservice på kundeservice@odenserenovation.dk, så sørger de for, at den bliver tømt hurtigts muligt.

Du kan også kontakte os på telefon 63 13 82 00.

Vi har telefontid alle hverdag fra klokken 9-15.

Hvor finder jeg mit kundenummer?

Du finder dit kundenummer i den grå boks øverst til højre på din regning.

 

Det er Administrationsservice Fyn, der sender regningerne ud. På Administrationsservice Fyns hjemmeside kan du se et eksempel på en regning og få en beskrivelse af, hvad de enkelte poster på din regning består af. Klik på dette link, og se forklaringen på, hvad din regning består af på Administrationsservice Fyns hjemmeside